Poročilo Zdravje v vrtcu ZMAJČKI 2018/19

POROČILO O IZVEDENIH AKTIVNOSTIH ZA KREPITEV ZDRAVJA v šolskem letu 2018/2019

Naziv vrtca: Zavod Za Jutri, PE Zasebni vrtec Vila Mezinček, Kranj
Skupina: Zmajčki
Starost otrok: 1 do 6 let (kombinirana skupina)
Izvajalki:
Nataša D. Kordiš (jesensko izobraževanje)
Ines I. Zupančič (spomladansko izobraževanje)

PITJE VODE IN NESLADKANEGA ČAJA
Vsebina: Zdrav način življenja
Metoda: praktično delo
Čas trajanja: celo leto

Pitje vode in nesladkanega čaja je postala naša vsakodnevna stalnica v vrtcu. Otroci izbirajo med tema dvema vrstama pijače in ne povprašujejo po soku. Večina otrok najraje izbere vodo. Iz tega razloga se še otroci včasih pošalijo: » A imamo danes vodni dan?« Za popestritev izbire občasno ponudimo tudi vodo z iztisnjenim sokom limone ali pomaranče. Tako jih hkrati seznanjamo z različnimi okusi vode (kislo in sladko) in vitamini, ki jih vsebuje sadje in so potrebni za zdravje telesa.

Vesele smo, da smo otrokom uspele približati zdravo navado po potešitvi žeje. Sadne sokove otroci občasno zaužijejo le ob praznovanju rojstnih dni. Kljub temu, da prinesejo 100% sadne sokove tudi te zalijemo z vodo. Otrokom razložimo, da so čisti sokovi zelo sladki in niso primerni za vsakodnevno uživanje.

ZDRAV ZAJTRK
Vsebina: Zdrava prehrana
Metoda: praktično delo
Čas trajanja: celo leto

Jedilnike sestavljamo vzgojiteljice same in se zelo trudimo, da vanje vnašamo čim več ekoloških, polnozrnatih in lokalnih izdelkov. Pri sestavi jedilnika vedno upoštevamo načela zdravega prehranjevanja in napotke iz seminarjev. Pri izbiri polnozrnatih izdelkov prednost dajemo piri, kamutu, ovsu, koruzi in ajdi. Pri dobavi mlečnih izdelkov smo v tem šolskem letu vključili znamko Krepko, ki nam tedensko dovaža nehomogenizirano sveže bio mleko, jogurt in kefir. Poleg mlečnih izdelkov iz kravjega mleka so otroci navajani tudi mlečnih izdelkov iz kozjega in ovčjega mleka. Pšenični zdrob na mleku nadomeščamo z ovsenim, koruznim in pirinim. Tudi ajdova in prosena kaša ter bulgur so otrokom že dobro poznane jedi. Občasno kot nadomestek kravjega mleka ponudimo tudi bio riževo mleko. Vsak dan imajo otroci po zajtrku na voljo še sveže sadje. Največkrat jabolka in hruške iz sadovnjaka Reseje.

UMIVANJE ZOB

Vsebina: Zobozdravstvena vzgoja
Metoda: demonstracija
Čas trajanja: celo leto

V našem vrtcu in skupini se trudimo, da umivanje zob približamo tudi najmlajšim. V skupini umivajo zobe otroci od dveh let dalje. Ščetke menjamo z novimi na tri mesece. Vsak otrok si sam izbere barvo ščetke. Na ta način vadimo tudi prepoznavanje in poimenovanje barv. Vsaka ščetka ima napisano ime otroka in je shranjena v lončku enake barve. Lončke menjamo s čistimi enkrat tedensko. Na začetku šolskega leta sva vsem otrokom pokazali pravilno tehniko umivanja zob. Vsak otrok si zobe umije najprej sam, na koncu popraviva oziroma dokončava umivanje vzgojiteljici. Otrokom poudarjamo, da je zobe potrebno ščetkati tako na zgornji kot spodnji čeljusti ter vsak zob posebej na zunanji in notranji strani ter na ploščicah. Po končanem umivanju zobe sperejo z vodo. Zobe so umivali največ trije otroci hkrati. Pri tem je bila ena vzgojiteljica ves čas dejavnosti rutine prisotna v kopalnici. Na koncu umivanja sva pospravili lonček skupaj z zobno ščetko na polico, ki je nedosegljiva otrokom.

KAJ DELAMO, DA SMO ZDRAVI

Vsebina: zdrav način življenja
Metoda: pogovor, razlaga
Čas trajanja: celo leto

Vsako šolsko leto se z otroki v jutranjem krogu pogovarjamo o tem, kaj delamo, da ostanemo zdravi. Starejši otroci, ki so vrtec obiskovali že prejšnje šolsko leto, o tej temi vedo že zelo veliko. Mlajši otroci se seznanjajo z novostmi preko pogovora.

Ponovili smo, da moramo jesti veliko sadja in zelenjave. Pri tem smo naštevali različno sadje, se pogovarjali o okusu, teksturi in času, kdaj sadje dozori. Tudi pri zelenjavi smo poimenovali različne vrste zelenjave, barvo, okus, teksturo in čas obiranja oziroma zorenja. Ves čas poudarjamo, da je zelo pomembno, da uživamo lokalno hrano, ki raste v našem okolju, saj zaradi kratkega transporta obdrži več vitaminov, mineralov, svežine in okusa. Pomembno je tudi, da popijemo dovolj tekočine (vode ali nesladkanega čaja) in ne sadnih sokov. Le te si lahko privoščimo občasno, saj vsebujejo veliko sladkorja oziroma fruktoze. K zdravju pripomoremo z zadostno količino spanca in gibanja. Pri gibanju smo naštevali različne športe po letnih časih. Na koncu smo omenili še umivanje rok, zob in duševno zdravje. Pri zadnjem smo našteli katera čustva poznamo ter hkrati poudarili, da so za zdravje pomembna vesela čustva. Otroci konec šolskega leta zelo dobro vedo, kako morajo živeti, kaj početi in jesti, da ostanejo zdravi.

VRTČEVSKI VRT

Vsebina: Narava, zdrava prehrana
Metoda: praktično delo, demonstracija
Čas trajanja: celo leto

Vrtčevski vrt oziroma visoko gredo z otroki obdelujemo tretje leto. Otroci so bili takrat prisotni pri postavitvi in pri sami pripravi (od listja, vejevja, kartonov in zemlje) visoke grede. V tem času smo vsi pridobili na kilometrini in ugotovili, kaj v naši gredi dobro uspeva. Vsako leto smo dodali kaj novega. Prišli smo do spoznanja, da imajo otroci od vsega najraje jagode, zato smo teh letos posadili največ. V zeliščnem vrtu imamo posajene trajnice za čaj (meta, žajbelj, melisa).

Otroke seznanjamo, da jeseni zemljo pripravimo na počitek. Spomladi pa začnemo z delom na gredah. Prejšnja leta, smo sadike vzgajali sami. Letos smo posadili kupljene sadike jagod. Otroci jih občasno okopljejo, da razrahljajo zemljo. Z zalivanjem letos nismo imeli veliko dela, saj je za to poskrbelo aprilsko vreme v maju. Sedaj lahko le z veseljem čakamo na sladke jagode. Z vrtčevskim vrtom jim želimo privzgojiti pozitiven odnos do narave in posledično na zdrav način življenja. Vrt je postal naša stalnica v vrtcu in spomladanska rutina.

PLAVALNI TEČAJ

Vsebina: gibanje
Metoda: praktično delo, demonstracija
Čas trajanja: 6 dni

Plavalni tečaj je vsakoletna junijska stalnica v našem vrtcu. Izvaja ga Zavod za šport Kranj. Udeležijo se ga otroci stari od treh let dalje. V letošnjem šolskem letu se je tečaja udeležilo 17 otrok. Namen tečaja je, da otroci splavajo oziroma da najmlajši otroci izgubijo strah pred vodo in se v vodo samostojno potopijo. Tečaj poteka na način, da otoke glede na znanje in plovnost razporedijo v štiri skupine. Pri tem je namen, da otroci v četrti skupini, na koncu tečaja splavajo, v prvi skupini pa premagajo strah pred vodo. Vsi otroci po opravljenem tečaju dobijo tudi priznanje. Na plavalni tečaj otroke spremljamo vzgojiteljice. Dnevno se na bazen vozimo z avtobusom. Na ta način jih poleg spodbujanja gibanja učimo tudi odgovornega vedenja v prometu kot v avtobusu (varnostni pas).

ZDRAV NAMAZ

Vsebina: narava, zdrava prehrana
Metoda: praktično delo, demonstracija
Čas trajanja: 30 minut

Vsako leto že tradicionalno po zaključnem nastopu otroci starše pogostijo z namazi, ki jih pripravijo v vrtcu sami. Letos so pripravili avokadov (avokado, sol, sok limone), čičerikin (skuhana čičerika, sol, peteršilj, poper) in tunin namaz (tuna, namočena sončnična semena, sol, česen). Z otroki se razdelimo v tri skupine. Vsaka skupina pripravi en namaz. Takrat se dobro seznanimo s sestavinami in se o njih pogovarjamo. Nato sestavino zmešamo skupaj in okušamo ali je namaz dovolj slan in všečen. Otroci pripravljene namaze z velikim veseljem po nastopu tudi pojedo, saj so jih pripravili sami.

FILM Čiste roke za zdrave otroke

Vsebina: zdrav način življenja
Metoda: predvajanje, razlaga
čas trajanja: ogled filma; enkratno, izvajanje dejavnosti umivanja rok in zob; celoletno

Film čiste roke za zdrave otroke smo si ogledali z otroki od tretjega do šestega leta starosti. Po ogledu filma smo skupaj obnovili tematiko in poudarili najbolj pomembne stvari, ki naj bi jih upoštevali tudi v vrtcu pri umivanju rok in zob. Poudarili smo, da je umivanje rok zelo pomembno, da ne zbolimo. Roke umivamo pred vsakim obrokom, po odvajanju na stranišču in po obiskih različnih ustanov. Umivamo jih spredaj, zadaj in med prsti. Na koncu roke dobro obrišemo. Omenjeno tehniko umivanja rok smo dosledno izvajali celo leto. Ob razlagi higiene rok sva tudi poudarjali, da otroci ob prehladu ne kašljajo v dlan, temveč v roko. Pri izpihu sluzi iz nosu uporabimo le en papirnat robček, ki ga po enkratni uporabi vržemo v smeti. Otroci so dobro osvojili tako način umivanja rok kot tudi čas umivanja. Papirnate robčke za brisanje nosu so imeli na voljo na omari v košari in so si jih lahko vzeli kadarkoli so imeli potrebo.

MEDGENERACIJSKO SODELOVANJE – obisk starih staršev

Vsebina: družba
Metoda: pogovor, petje
Čas trajanja: 1 ura

V novembru in maju smo v našo skupino povabili stare starše. Z namenom skupnega druženja ter da se drug od drugega kaj naučimo in se imamo lepo. V novembru smo skupaj ustvarjali voščilnice za novoletni bazar. Vsak je lahko podal svoj predlog in tako so nastale unikatne novoletne voščilnice. V maju smo skupaj na igrišču vrtca peli ljudske pesmi (Trzinka, Jaz pa pojdem na Gorenjsko, Šmentana muha, Dekle je po vodo šla, …). Po končanem petju je sledilo druženje, pogovor in igra. Namen druženja je bil razveseliti stare starše s petjem ljudskih pesmi, katere so tudi sami peli v njihovem otroštvu. Na drugi strani pa pri otrocih spodbujati samozavest, da odpojejo pesmi in jih ne premami čustvena komponenta (v smislu sramu in posledično tišine namesto petja). Druženje s starimi starši se v naši skupini vedno odlično obnese. Vedno izvemo kaj novega in smo vsi bogatejši za spoznanje več.